Zondag 4 juni 2017 - Pinksteren

Naam van de zondag / Kleur
Pinksteren. Kleur: rood.

Handelingen 2, 1-11
Vlak voor Jezus van de apostelen wegging en in de hemel werd opgenomen, drukte hij hen op het hart om bij elkaar te blijven in Jeruzalem en daar te wachten tot de belofte waarover hij met hen gesproken had in vervulling zou gaan. Zij zullen worden gedoopt met de heilige Geest. Tot dit moment zijn de apostelen bij elkaar gebleven en hebben zij misschien wel met elkaar, maar niet met anderen, gesproken over Jezus' opstanding. (Pas) op het pinksterfeest krijgt dat goede nieuws vleugels in de vurige toespraak van Petrus. Eerst is er het geluid van een windvlaag. Dan verschijnen aan de apostelen een soort vlammen: vuurtongen. Wind en vuur zijn de tekens van Gods aanwezigheid en van zijn scheppende kracht. Het wordt pas wat met de aarde als Gods wind gaat waaien en de mens komt alleen tot leven door zijn adem. Vanaf nu mag het goede nieuws van de opstanding als een lopend vuurtje rondgaan en aanstekelijk zijn. Het gaat niet zozeer om de woorden die de apostelen spreken. Iedereen verstaat hun enthousiasme. En zoals vuur geen verdeeldheid kent, zo is men op dat moment ook even een. Op Pinksteren vieren we dat Gods belofte, zijn woord waar we hem aan mogen houden, ons in de mond is gelegd. Om door te geven.

Bij de dienst

Doel collecte 4 juni
Kerkopbouw in afgelegen dorpen in Nicaragua

In de kleine, veelal katholieke geloofsgemeenschappen op het afgelegen Nicaraguaanse
platteland komt maar twee keer per jaar een priester langs. Het eigenlijke werk in deze
gemeenschappen wordt gedaan door leken. Zij hebben echter beperkte kennis van de
Bijbel en theologie. Partnerorganisatie Teyocoyani leidt leken op voor het kerkenwerk.
Teyocoyani bezoekt de gemeenschappen en geeft er een langere tijd meerdere trainingen
in kennis van de Bijbel en gemeenteopbouw. Dankzij deze werkwijze veranderen en
groeien de gemeenten zichtbaar. Omdat veel gemeenschappen kampen met armoede,
(land)conflicten en migratie leert Teyocoyani kerkleden ook hoe ze met conflicten kunnen
omgaan en kunnen omzien naar elkaar en anderen in hun omgeving. In 2017 wil
Teyocoyani in 40 gemeenten trainingen geven. Met deze collecte maakt u dit mogelijk.
www.kerkinactie.nl/kerknicaragua

Kerk in Actie- Zending, Onderhoud De Ark