ZWO Project Syrische vluchtelingen - In gaarkeukens werken christenen en moslims samen

Dit bericht is verlopen op 2018-09-04

Graag vertellen we u wat meer over het werk voor Syrische vluchtelingen in Libanon, dat onze gemeente op dit moment steunt via Kerk in Actie. In de gaarkeuken van International Orthodox Christian Charities (IOCC) zijn zes vrouwen sinds vanmorgen half zeven al aan het werk. Allemaal gekleed in blauwe overalls hebben ze de granen laten wellen, Libanese yoghurt opgewarmd en alle broodverpakkingen voorzien van stickers. Drie van de vrouwen zijn Syrische vluchtelingen die in de buurt wonen, de andere drie komen dit arme deel van Libanon.

Joyce Barakat coördineert vier gaarkeukens. Ze vertelt: “Libanezen en Syriërs werken hier samen en profiteren samen. Sinds de oorlog in Syrië en de komst van zó veel vluchtelingen, is de armoede in Libanon met twee derde toegenomen, en de werkloosheid verdubbeld. Om spanningen te voorkomen en de samenleving stabiel te houden, delen we ook eten uit aan de armste Libanese bevolking.”

De kooksters gieten het gerecht in de pannen, die ze achter in een busje opstapelen. Ze hebben een soort smakelijke warme pap gemaakt, vol granen en kikkererwten. Goed en voedzaam eten. Een goede aanvulling op de aardappels die veel vluchtelingen eten. Het busje rijdt naar een vluchtelingenkamp. Mannen, vrouwen en kinderen stromen toe.

Ahlam, zelf Syrische vluchteling, deelt het eten uit. Ze roept de namen van de lijst. “We komen hier op dinsdag, donderdag en zaterdag. Met dit voedsel doen deze families twee dagen. Ik heb zelf veel problemen, maar als ik hier ben om voedsel uit te delen, vergeet ik dat.” Dan gaan de medewerkers van IOCC weer de bus in, op naar de volgende locatie. In totaal geven ze vandaag 240 families te eten. “Het zijn grote families, dus doe dat getal maar keer zes.”

● voor 329 euro krijgt een gezin een maand lang warme maaltijden

Kijk voor meer informatie op: www.kerkinactie.nl/syrie. Uw bijdrage voor dit werk is welkom via de collectes in onze kerk. De collecte op 12 augustus is speciaal bestemd voor dit gezamenlijke project van de Z.W.O. commissie van De Ark en de Zendingscommissie van de Hervormde gemeente.

Of maak uw gift over op NL 89 ABNA 0457 457 457, t.n.v. Kerk in Actie o.v.v. N00600, thema Op zoek naar veiligheid, Syrische vluchtelingen.