Van de diaconie: Bid en geef voor de slachtoffers van cycloon Idai

Dit bericht is verlopen op 2019-05-04

Terwijl onze aandacht alle kanten op getrokken wordt en we het soms bijna niet kunnen bijbenen, wil de diaconie toch je dringende aandacht vragen door het volgende:

Op dit moment voltrekt zich in zuidelijk Afrika een enorme humanitaire ramp. De cycloon Idai zorgde in grote delen van Mozambique, Malawi en Zimbabwe voor een enorme ravage. Volgens het Wereldvoedselprogramma van de VN zou de cycloon, die eind maart het zuidoosten van Afrika trof, kunnen uitgroeien tot de grootste aan het weer gerelateerde natuurramp op het zuidelijk halfrond ooit. Zeker 3 miljoen mensen zijn getroffen, meer dan 500.000 mensen zijn dakloos geraakt. Kerk in Actie is gestart met hulpverlening. Je steun is heel hard nodig!

Samen met het wereldwijde netwerk ACT biedt Kerk in Actie via lokale kerken en christelijke organisaties hulp in het getroffen gebied. Samen werken zij aan het leveren van voedsel, onderdak, kleding, water, gezondheidszorg, sanitaire voorzieningen, hygiëne en psychosociale ondersteunende diensten. De natuurramp treft de landen vlak voor de belangrijkste oogst van het jaar. Mensen leven hier vooral van zelfvoorzienende landbouw, dit betekent dat er een groot voedseltekort ontstaat. Zonder hulp zullen miljoenen mensen de komende maanden honger lijden.

Kom ook in actie en help de slachtoffers in Mozambique, Zimbabwe en Malawi. In gebed en met je gift.
Je kunt online doneren aan Kerk in Actie en/of doneer online aan een van de organisaties aangesloten bij de Christelijke Noodhulpcluster.
Overmaken kan natuurlijk ook; op rekening NL89 ABNA 0457 457 457 t.n.v. Kerk in Actie, o.v.v. ‘Noodhulp cycloon Idai’.
De diaconie heeft een gift van 250 euro gedaan. Geef jij ook?

Barmhartige God,

We zien de beelden van verwoesting door natuurgeweld op twee heel verschillende plekken:
in Zuid-Oost Afrika in Mozambique, Zimbabwe en Malawi en op Papua in Indonesië.
Een verwoestende hemel brak los.
Na de storm kwam de regen.
Wat bleef is een land van modder en water,
onbarmhartig ondoordringbaar.
Zoveel doden, zoveel mensen vermist,
zoveel mensen die niet weten hoe het is met hun familie, hun vrienden en geliefden.
Zoveel onzekerheid.
Ons hart is bij de slachtoffers.

God van het leven, wek uw kracht in uw mensen.
Wees hen nabij in hun woede en wanhoop, hun aanklacht tegen het noodlot.
Hun zwijgen om de leegte en het verlies.
God van het leven,
wij bidden ook voor de hulpverleners die vaak machteloos staan.
Wek uw kracht in hen, dat zij wegen vinden.
Wij bidden voor de kerken in Mozambique, Malawi en Zimbabwe en op Papua ter plekke waar de nood is,
dat uw gemeenten kunnen doen wat moet gedaan in directe hulpverlening.
En dat zij een levende ruimte zijn waar mensen terecht kunnen met hun angsten en verdriet.

God van het leven, wij bidden: uw kracht met hen.
Voor onze eigen gemeente bidden wij.
Zo op afstand, wat kunnen wij doen?
Maak ons toch werktuigen van uw liefde,
dat ook wij wegen vinden en niet machteloos blijven staan,
oog in oog met het lijden van uw mensen.

God van het leven, wek uw kracht in uw mensen, slachtoffers, hulpverleners,
wie dan ook die waar dan ook doet wat moet gedaan in deze nood.

(Gebed overgenomen van de website van Kerk in Actie)