Kindercentrum Bethania in Tintareni

Dit bericht is verlopen op 2019-06-27

Informatie over het project van Kerk in Actie dat gesteund wordt door de Z.W.O.-en Zendingscommissie van de Dorpskerk.

De christelijke organisatie Bethania is actief in twee dorpen in Moldavië. Zij ondersteunt met hulp van Kerk in Actie zowel ouderen als kinderen. Over het werk in het kindercentrum van Tintareni:

Het Christian Community Centre (CCC) is opgericht in 2000 en biedt gratis ondersteuning aan kinderen, jongeren en hun families, die dikwijls in moeilijke omstandigheden leven. Ze hebben te maken met armoede, vaak is er in het gezin sprake van alcoholisme en zijn de ouders nauwelijks in staat om hun kinderen op te voeden. Huiselijk geweld komt veel voor. De ouders kunnen helemaal afwezig zijn, aangezien veel vaders en moeders in het buitenland werken vanwege de slechte economische situatie in Moldavië. Ouders laten hun kinderen achter bij familie of bekenden of zelfs helemaal alleen. Veel kinderen wonen bij hun grootouders. Het leven in de dorpen is hard. Grootouders zijn vaak zwak en arm en niet in staat om de kinderen goed te begeleiden. Kinderen krijgen onvoldoende en eenzijdige voeding.

55 kinderen komen na schooltijd naar het centrum. Hier hebben zij een veilige plek en krijgen ze een goede warme maaltijd. Daarnaast krijgen de kinderen hulp bij het maken van hun huiswerk. Ook is er tijd voor sport en spel en het vieren van een verjaardag en andere feesten.

Een belangrijk probleem waar het Christian Community Centre mee te maken heeft is dat de kinderen van huis uit niet gemotiveerd worden om onderwijs te volgen. In de meeste situaties hebben hun ouders weinig onderwijs gevolgd en zien zij het belang ervan niet in. Zij vinden school zonde van de tijd. Veel kinderen verlaten dan ook voortijdig de school. Bij Bethania krijgen kinderen van jongs af aan begeleiding. Dit helpt hen om goed te presteren op school, hierdoor leren ook de ouders dat het wel degelijk zin heeft hun kinderen naar school te laten gaan, zodat ze later meer kans op werk hebben. De ouders raken meer betrokken bij hun kind, wat helpt om de relatie te verbeteren.

De meeste kinderen die naar het centrum komen hebben gedragsproblemen. Daarom biedt het centrum psychologische begeleiding en therapie.

Bethania wil met dit project de kinderen een veilige plek bieden, zorgen dat zij naar school blijven gaan en hun school succesvol kunnen afmaken. Op langere termijn betekent dit dat zij minder risico lopen om verslaafd te raken aan alcohol en drugs en minder kans lopen om het slachtoffer te worden van mensenhandel.

Kerk in Actie ondersteunt dit belangrijke kinderwerk met een bedrag van € 10.000,00 in zowel 2018 als 2019. Daarnaast geeft Kerk in Actie steun aan het ouderenwerk van Bethania.

In 2012 heeft EO metterdaad een uitzending gewijd aan het kinderwerk van Bethania. Deze is terug te zien op: https://metterdaad.eo.nl/projecten/afgeronde-projecten/kinderen-en-ouderen-moldavi%C3%AB/tv-uitzendingen/moldavi%C3%AB-3#videoPlayer