Open Avond bij het GJV

jan
zondag 21 januari 2018 - 20:00

In het Honk

Gastvrijheid. Een begrip dat wij, als gemeenteleden van De Ark, denk ik allemaal kennen. Dat we dit begrip kennen, komt doordat we het hérkennen, we hebben er ervaring mee. De Ark is een zeer gastvrije instelling. Dit uit zich al in het feit dat wij wekelijks welkom zijn om samen te komen. Bovendien het grootste aandeel dat De Ark tot gastvrij maakt, wordt geleverd door haar gemeenteleden. Want het openen van de deur en het plaatsen van een bord ‘Wees welkom’ is een eerste stap.
Gastvrijheid is vooral een gevoel dat gecreëerd moet worden door mensen. En dat is iets waar deze gemeente naar mijn mening goed in is. Het maakt niet uit wie je bent, wat je doet en wat je gelooft. Iedereen wordt hier ontvangen en betrokken in het gesprek. Wanneer iemand hulp nodig heeft is er binnen no-time een team verzameld om deze hulp te bieden. Dit zijn dingen waar we stiekem ook zeker trots op mogen zijn als gemeente.

Zo vanzelfsprekend is gastvrijheid namelijk niet. Er zijn mensen die het begrip niet kennen, doordat ze er geen ervaring mee hebben. Helaas hebben wij niet de capaciteiten om onze gastvrijheid met de hele wereld te delen. Wij hebben gewoonweg niet de ruimte om de hele wereld hier te ontvangen, hoe graag we dit misschien ook zouden willen. Het enige wat we kunnen doen is onze gastvrijheid doorzetten om zo een voorbeeld te zijn voor anderen.

Ik sta hier namens de GJV, de Gereformeerde Jongerenvereniging van Berkel en Rodenrijs. U weet wel, die jongeren die wat rondhangen in het Honk, de laatste rij in de kerk bezetten en vaak ook schitteren door afwezigheid. En ook wij zetten wekelijks de deur van de kerk open. Het is “slechts” de achterdeur en ook het ‘Wees welkom-bord” ontbreekt, maar dat maakt onze gastvrijheid er niet minder op. Gastvrijheid staat bij ons hoog in het vaandel. We hebben allemaal in hetzelfde schuitje gezeten toen we als 16-jarigen binnen kwamen druppelen op de GJV en weten hoe fijn het is om welkom geheten te worden. En ondanks dat wij over het geloof en maatschappelijke thema’s geheel andere visies kunnen hebben, staan de meeste van onze neuzen dezelfde kant op, wanneer het om gastvrijheid draait.
De enige vorm van discriminatie die u in het honk zal vinden is leeftijdsdiscriminatie. Want ja, het is nu eenmaal een jongerenvereniging en dat willen we graag zo houden. Ook op dit punt zijn wij bereid water bij de wijn te doen en willen wij ook aan jullie onze gastvrijheid tonen. Zet ‘m alvast in uw agenda: 21 januari, de Open Avond. Gastvrijheid is voor ons een enthousiaste begroeting wanneer je binnen komt, een arm om je heen als het even wat minder gaat, gemeende interesse in elkaar tonen in onze discussies of onder het genot van een drankje aan de bar en er gewoonweg voor elkaar zijn. En dat laatste is iets wat vanzelfsprekend moet worden. Wij als gemeente zijn daar al goed in, nu de rest van de wereld nog.

Michiel de Gelder